XVIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL FILMÓW DLA DZIECI "ALE KINO!"
XVIII INTERNATIONAL FESTIVAL OF FILMS FOR CHILDREN "ALE KINO!"

15-20 maja 2000, Poznań
Strona tytułowa
Home page
Ogólne informacje o festiwalu
Information about the Festival
Słowo wstępne
The Introduction
Jury Werdykt
Jury Result
Regulamin
Regulations
Prezentowane filmy
Films presented

Konkurs krajowy
National competition

Konkurs międzynarodowy
International competition


Konkurs międzynarodowy
International competition

     

Madelief. Rysy na stole
Scratches in the Table
Madelief: Krassen in het Tafelblad

reżyseria/director: Ineke Houtman
scenariusz/script: Rob Arend, Maarten Lebens, wg książki Guusa Knijera Krassen in het Tafelblad
zdjęcia/photography: Sander Snoep
muzyka/music: Henny Vrienten
montaż/editing: Leo de Boer
scenografia/art director: Vincent de Pater, Floris Vos
obsada/cast: Madelief Verelst, Rijk de Gooijer, Peter Blok, Margo Dames, Thomas Acda, Kitty Courbois, Veerle Dobbelaere, Freek Bom, Tjerk Risselada, Pim Lambeau, Giulia Fleury
produkcja/produced by: Egmond Film and Television, Potgieterstraat 38, NL-1053 XX Amsterdam, tel. 20 5890909, fax 20 5890901
dystrybucja/distribution, sprzedaż światowa/world sales: mdc int.GmbH, Schillerstr. 7A, D-10626 Berlin, tel. 30 2649790, fax 30 2649791
Holandia 1998, 35 mm, 85 min.

Dwunastoletnia Madelief dowiaduje się o śmierci babci. Razem z matką uczestniczy w ceremonii pogrzebu. Powrót do domu dziadków wywołuje wspomnienia. Dziewczynka próbuje znaleźć odpowiedź na pytania, których dotąd sobie nie stawiała. Owiany tajemnicą letni domek otwiera przed nią nieznany świat. W miejscu, do którego zmarła broniła dostępu, Madelief odnajduje ślady jej obecności. Poznaje marzenia, gorycz niespełnienia i samotność babci, szukającej szczęścia w ścianach samotni. Magia miesza się z rzeczywistością, świat realny ze światem wyobraźni. Wyryte nożem rysy na stole to kraty więzienia, symbol życia zamkniętego w ramach codzienności. Retrospekcje dziadka i mamy Madelief pozwalają żyjącym zrozumieć surową postawę babci. Odtwarzają we wspomnieniach obraz kobiety żyjącej w świecie szalonych marzeń, odbierającej świat w całej jego jaskrawości i bogactwie. Kierującej się emocjami i zbuntowanej przeciwko konwenansom. Nierozumianej przez innych, odtrąconej i nieszczęśliwej. Spotkanie w rodzinnym gronie każe spojrzeć na przeszłość z dystansu.

Twelve years old Madelief learns of the death of her grandmother. Together with her mother she takes part in the funeral. The return to the house of her grandparents brings back memories. The girl tries to find answers to questions which she has not asked herself until now. The mysterious little house opens a new and unknown world before her. In a place which the deceased used not to let others enter the girl finds clues of her presence. She learns the dreams, the bitterness of non-fulfilment and loneliness of her grandmother searching for happiness between the walls of her recluse. Magic mixes with reality, the real world with the world of imagination. The knife marks left on the table top are the bars of a prison, a symbol of life shut within the framework of everyday existence. The reminiscences of the grandfather and her mother let the living understand the strict attitude of the grandmother. They recreate a picture of a woman living in a world of wild dreams, perceiving the world in its entire richness and brightness and driven by emotions directed against conventions, misunderstood, rejected and unhappy. The family reunion makes the participants look at the past with a distance.

Ineke Houtman
Urodziła się w 1956 roku w Arnhem. W latach 1975-77 studiowała literaturę na Uniwersytecie w Amsterdamie, a w latach 1977-81 operatorstwo i reżyserię w Holenderskiej Akademii Filmu i Telewizji. Od 1986 pracuje dla telewizji jako asystent reżysera i reżyser, przy realizacji filmów i seriali telewizyjnych dla dzieci i młodzieży. Zrealizowała m.in. “Er was eens…”, “Albert B.V.” (1980), “Max Laadvermogen” (1986-87), “Nieuwe Maatjes” (1987-88), “De Freules” (1989-90), “Bobby” (1991), “Idomeneo” (1992), “Madelief” (serial tv, 1993-95), “Voila Madame” (1996). “Madelief. Rysy na stole”, nagrodzony na festiwalach w Berlinie, Montrealu, Montevideo i Ulrechcie, jest jej pierwszym filmem kinowym.

Ineke Houtman
Born in 1956 in Arnhem. Between 1975 and 1977 she studied literature at Amsterdam University and in the years 1977-81 film photography at the Dutch Film and Television Academy. Since 1986 she has been working for television as director’s assistant and director. She made films and serials for children and young people such as “Er was eens…”, “Albert B.V.” (1980), “Max Laadvermogen” (1986-87), “Nieuwe Maatjes” (1987-88), “De Freules” (1989-90), “Bobby” (1991), “Idomeneo” (1992), “Madelief” (television serial, 1993-95), “Voila Madame” (1996). “Madelief. Scratches in the Table” which won awards at festivals in Berlin, Montreal, Montevideo and Utrecht is her first cinema movie.

 
Boomerang
Cinema Peleton TAXI EXPRESS 96-24
Poczta Polska
 
Patronat Medialny
Radio Merkury PTV Poznań
Gazeta Wyborcza Sylaba Internet
 

Powrót